Много хора се питат как да се предпазим от така разпространените в България и сред българското население магии, с които хората си причиняват вреда едни на други.
В ст. 1-3 се говори за това, че:
(къде:) в Антиохийската църква (ст. 1а)
(кой:) [имаше] пророци и учители: 1. Варнава, 2. Симеон, наречен Нигер, 3. киринеецът Луций, 4. Манаин [който беше възпитан заедно с четвъртовластника Ирод], 5. Савел.
Всички те служат на Господа и постят -- с това се занимават петтимата мъже:
1. Служат на Господа
2. Постят (ст. 2)
Познаваме ли тези мъже от предишни глави?
- Варнава? - да, разбойникът, пуснат наместо Исус (?)
- Симеон (наречен Нигер). Знаем, че името Симеон означава "слаб", а "Нигер" означава или "негър", т.е. "чернокож, африканец, нигериец" или някой който е бил асоцииран с практики на "черни магии" преди да повярва в Исус например.
- киринеецът Луций. Името му има нещо римско по звучене, някой, който може би не е израелтянин, или е отраснал далече от Израел, но във всеки случай се самоопределя повече като римлянин Луций ( тъй като името му звучи римско), отколкото като местен.
- Манаин - важното при него е, че е бил възпитан заедно с четвъртовластника Ирод (някой, който е много близо до властелина на Израел и който също е бил свидетел на исторически събития в Израел.) Той явно има достъп до влиятелни личности и политически решения. Бил е обучаван в авторитарно мислене и познава машинациите, на които се изгражда диктатурата, която е била в ръцете на четвъртовластника Ирод.
- Савел. По-късно наречен Павел и най-активната личност в Деянията на апостолите, който обяснява на всички новоповярвали езичници (т.е. неевреи) как да действат като новоповярвали в Христос. Той добре познава Закона, който Исус е дошъл да "изпълни" и знае какво се очаква от новоповярвалите, за да останат в Исус.
В резултат на (или по време на) тяхното очевидно усърдно служене на Господа и постене, сам СВЕТИЯТ ДУХ им посочва кого да му отделят (в ст. 2): "Отделете ми Варнава и Савел за работата, на която съм ги призвал".
Тук в тази 13-та глава на "Деянията на Апостолите" Светият Дух (отново) е посочен като самостоятелна Личност със Свой план и цели. Той има ясно определена работа, за точно определени хора, които преди това вече доброволно са се били отделили и са Му служели с постене и по всякакъв друг начин.
ОТДЕЛЕНИ" (ст. 2)
След призива на Светия Дух в ст. 2 те отново постят и се молят (ст. 3), но този път вече полагат ръцете си на 2-мата определени от Светия Дух човеци (Савел и Варнава - привидно хората с най-лошо минало; Варнава е бил общопризнат разбойник и е вредил на израелтянското общество, а Савел бил фарисей - при това първокласен образован по еврейските закони на книжник, бивш яростен гонител на църквата.) И все пак Светият Дух вижда усърдието им и ги призовава за определен вид работа, затова иска от групата те да бъдат "ОТДЕЛЕНИ" (ст. 2).
Светият Дух като Личност ги "отделя", дава им "работа, на която ги е призвал" и впоследствие, след като братята са ги благословили чрез полагане на ръце и са ги изпратили, всъщност става ясно, че Светият Дух е Този, Който ги е изпратил (ст. 4):
- да слязат в Селевкия (ст. 4)
- да отплуват за Кипър (ст. 4)
- да останат в Саламин да проповядват Божието Слово в юдейските синагоги
- да задържат Йоан за свой прислужник
- да преминат целия остров до Пафос (ст. 6)
Очевидно като са водени от Светия Дух, те намират някакъв много противен на Светия Дух индивид:
Той се подвизава близо до местния управител: Сергий Павел (странно сходство с новото име на Савел-бивш, сега наречен от Светия Дух Павел също).
Сергий Павел е (в ст. 7):
- управител
- един разумен човек
- поисква да чуе Божието Слово от Варнава и Савел (ст. 7)
Тук става ясно противоборството на лукавия и противопоставянето му на делото на Светия Дух, Който още от началото на гл. 13 се изявява като личност с план и цели за проповядване но Божието Слово чрез определени служители.
Магьосникът Вариисус (ст. 6) или още Елима (ст. 7) ( - с две имена, едното от които е преведено):
Целта и крайните усилия са Светия Дух са насочени към освобождаване от дяволското влияние на магьосника върху управителя Сергий, който поначало е "разумен човек" (ст. 7) и неговото въведение във вярата.
Лична бележка: Явно Словото и Светиях Дух ни водят към всички пасажи от Библията (Стария и Новия Завет), когато лъжепророци и магьосници, "дяволски синове" на лъжата се противопоставят на Божието Слово - първо в лицето на старозаветните пророци, а после и на новоизбраните от Светия Дух верни мъже Варнава и Савел.
Усилията на старозаветните пророци, както и на тези, които им се противопоставят и лъжепророчестват (както и в последния новозаветен пример от Деяния гл. 13), са насочени към държавници, управници, хора, от чиито решения зависят съдбите на стотици граждани- т.е. на маса хора.
Въпрос: Защо Господ ни показва директно по този начин това противоборство?
В ст. 1-3 се говори за това, че:
(къде:) в Антиохийската църква (ст. 1а)
(кой:) [имаше] пророци и учители: 1. Варнава, 2. Симеон, наречен Нигер, 3. киринеецът Луций, 4. Манаин [който беше възпитан заедно с четвъртовластника Ирод], 5. Савел.
Всички те служат на Господа и постят -- с това се занимават петтимата мъже:
1. Служат на Господа
2. Постят (ст. 2)
Познаваме ли тези мъже от предишни глави?
- Варнава? - да, разбойникът, пуснат наместо Исус (?)
- Симеон (наречен Нигер). Знаем, че името Симеон означава "слаб", а "Нигер" означава или "негър", т.е. "чернокож, африканец, нигериец" или някой който е бил асоцииран с практики на "черни магии" преди да повярва в Исус например.
- киринеецът Луций. Името му има нещо римско по звучене, някой, който може би не е израелтянин, или е отраснал далече от Израел, но във всеки случай се самоопределя повече като римлянин Луций ( тъй като името му звучи римско), отколкото като местен.
- Манаин - важното при него е, че е бил възпитан заедно с четвъртовластника Ирод (някой, който е много близо до властелина на Израел и който също е бил свидетел на исторически събития в Израел.) Той явно има достъп до влиятелни личности и политически решения. Бил е обучаван в авторитарно мислене и познава машинациите, на които се изгражда диктатурата, която е била в ръцете на четвъртовластника Ирод.
- Савел. По-късно наречен Павел и най-активната личност в Деянията на апостолите, който обяснява на всички новоповярвали езичници (т.е. неевреи) как да действат като новоповярвали в Христос. Той добре познава Закона, който Исус е дошъл да "изпълни" и знае какво се очаква от новоповярвалите, за да останат в Исус.
В резултат на (или по време на) тяхното очевидно усърдно служене на Господа и постене, сам СВЕТИЯТ ДУХ им посочва кого да му отделят (в ст. 2): "Отделете ми Варнава и Савел за работата, на която съм ги призвал".
Тук в тази 13-та глава на "Деянията на Апостолите" Светият Дух (отново) е посочен като самостоятелна Личност със Свой план и цели. Той има ясно определена работа, за точно определени хора, които преди това вече доброволно са се били отделили и са Му служели с постене и по всякакъв друг начин.
ОТДЕЛЕНИ" (ст. 2)
След призива на Светия Дух в ст. 2 те отново постят и се молят (ст. 3), но този път вече полагат ръцете си на 2-мата определени от Светия Дух човеци (Савел и Варнава - привидно хората с най-лошо минало; Варнава е бил общопризнат разбойник и е вредил на израелтянското общество, а Савел бил фарисей - при това първокласен образован по еврейските закони на книжник, бивш яростен гонител на църквата.) И все пак Светият Дух вижда усърдието им и ги призовава за определен вид работа, затова иска от групата те да бъдат "ОТДЕЛЕНИ" (ст. 2).
Светият Дух като Личност ги "отделя", дава им "работа, на която ги е призвал" и впоследствие, след като братята са ги благословили чрез полагане на ръце и са ги изпратили, всъщност става ясно, че Светият Дух е Този, Който ги е изпратил (ст. 4):
- да слязат в Селевкия (ст. 4)
- да отплуват за Кипър (ст. 4)
- да останат в Саламин да проповядват Божието Слово в юдейските синагоги
- да задържат Йоан за свой прислужник
- да преминат целия остров до Пафос (ст. 6)
Очевидно като са водени от Светия Дух, те намират някакъв много противен на Светия Дух индивид:
- магьосник
- лъжепророк
- юдеин по име Вариисус
Той се подвизава близо до местния управител: Сергий Павел (странно сходство с новото име на Савел-бивш, сега наречен от Светия Дух Павел също).
Сергий Павел е (в ст. 7):
- управител
- един разумен човек
- поисква да чуе Божието Слово от Варнава и Савел (ст. 7)
Тук става ясно противоборството на лукавия и противопоставянето му на делото на Светия Дух, Който още от началото на гл. 13 се изявява като личност с план и цели за проповядване но Божието Слово чрез определени служители.
Магьосникът Вариисус (ст. 6) или още Елима (ст. 7) ( - с две имена, едното от които е преведено):
- им се противи
- старае се да отвърне управителя от вярата
- пълен с всяко коварство (ст. 10)
- пълен с всяко лукавство (ст. 10)
- син дяволски (ст. 10)
- враг на всичко, което е право (ст. 10)
- който изкривява правите пътища на Господа (ст. 10)
Целта и крайните усилия са Светия Дух са насочени към освобождаване от дяволското влияние на магьосника върху управителя Сергий, който поначало е "разумен човек" (ст. 7) и неговото въведение във вярата.
Лична бележка: Явно Словото и Светиях Дух ни водят към всички пасажи от Библията (Стария и Новия Завет), когато лъжепророци и магьосници, "дяволски синове" на лъжата се противопоставят на Божието Слово - първо в лицето на старозаветните пророци, а после и на новоизбраните от Светия Дух верни мъже Варнава и Савел.
Усилията на старозаветните пророци, както и на тези, които им се противопоставят и лъжепророчестват (както и в последния новозаветен пример от Деяния гл. 13), са насочени към държавници, управници, хора, от чиито решения зависят съдбите на стотици граждани- т.е. на маса хора.
Въпрос: Защо Господ ни показва директно по този начин това противоборство?
Молитва
- За 4-ри верни приятелки, с които да се молим и да служим на Светия Дух, както Му е угодно.
- Бог да ни посочи тези 4-ри човека, с които ще му служим и ще постим, за да може Светият Дух да ни изяви волята си.
- Да ни научи как са се срещаме и как да общуваме с Него и с тях отделно.
- Да ни изяви какъв е планът Му да Му служим.
- Да ни покаже на всеки един от нас: как да бъда "разумен човек".
Няма коментари:
Публикуване на коментар