Псалм 48 завършва с "Този Бог е наш Бог
до вечни векове";
"Той ще ни ръководи
дори до смърт" (стих 14).
Направи ми впечатление, че каквото и да се говори в целия Псалм 48, става ясно, че всичко се свежда до Бог, а предишните 13 стиха са само атрибути, които помагат да се разбере Божията вола и Божието въздействие върху нас.
ст. 1 - Бог е: - велик
- твърде достопохвален
ст. 2 - красив по възвисеността си
- радост на цялата земя
ст. 3 - прибежище
В ст. 2 мислим, че става въпрос директно за Бог, но по-скоро за Сион / място, където е градът на Бог. Бог за втори път се свързва по-конкретно с място. (Първият път е "цялата земя" - ст. 2а). Що се отнася до "прибежище" в ст. 3 - Бог отново е свързан с място: " палатите му" (ст. 3), "в града на великия цар" (ст.2).
Извода:
1) директни атрибути
БОГ Е: велик (ст.1)
твърде достопохвален (ст. 1)
красив по възвисеността си (ст. 2)
радост на цялата земя (ст. 2)
прибежище (ст. 3)
2) индиректни атрибути на Бог, Който е символизиран с място:
цялата земя (ст.2)
хълмът Сион (ст.2)
градът на великия Цар (ст.2)
Защо е важно Бог да е свързан с място??? Ето защо:
1) ЦАРЕТЕ: 1) се събират на това място (ст. 4)
2) виждат (ст. 5)
3) изпадат в почуда (ст. 5)
4) смущават се (ст. 5)
5) спускат се в бяг (ст. 5)
6) трепет ги обзема там (ст. 6)
7) болки като на раждаща жена (ст. 6)
2) МЯСТОТО, което е свързано с БОГ, Който първоначално като качества сам за себе си е:
велик (ст. 1)
твърде достопохвален (ст. 1)
красив по възвисеността си (ст. 2)
радост на цялата земя (ст. 2)
прибежище (ст. 3)
~ представлява
1) -- въздействието върху световните (политически (?)) лидери при събирането на това място
----> те виждат [нещо? - но какво]
2) -- емоциите, които те изпитват при усещането, че са на място, което принадлежи на Бог, Който в същността си е "прибежище":
ПОЧУДА (ст. 5)
СМУТ (ст. 5) [желание да избягат?]
ТРЕПЕТ (ст. 5)
БОЛКИ (ст. 5) [за това, което предстои да се случи или осъществи чрез тях и трудновзетите им решения]
За щастие след изброяване на личните качества на Бог, преди да се премине към "мястото" и въздействието му върху световните лидери - "царете" (ст. 4), които се събират, се дава насърчително обобщение, че едно от личните качества на Бог е "радост на цялата земя" (ст. 1). Така че, каквито и "болки на раждаща жена" да ги обземе при "събирането им", всичко в крайна сметка ще допринесе за "радост на цялата земя".
1) Избавя ги от враговете им: "с източния вятър Ти съкрушаваш тарcийските кораби" (ст. 7). Бог си служи с елементите на природата, за да им помогне.
2) Бог отговаря на описанието Си: "Каквото бяхме чули, това и видяхме (ст. 8а) в града на Господа на силите, в града на нашия Бог" (ст. 8б).
Отново се говори за това "виждане" на царете в "мястото", което Бог обитава.
3) Размисъл - видяното ги кара да размишляват:
а) за Твоето милосърдие (ст. 9)
б) сред Твоя храм (ст. 9)
2. Кой е Бог според царете:
1) Името Му носи възхвала до края на земята (ст. 10)
2) Пълен е с правда, когато прави нещо (ст. 10)
3) Отсъжда справедливо (ст. 11)
4) Носи радост на хълма Сион и на Юдейските дъщери
3. Призив на царете към останалите:
1) Обстойно запознаване със Сион
до вечни векове";
"Той ще ни ръководи
дори до смърт" (стих 14).
Направи ми впечатление, че каквото и да се говори в целия Псалм 48, става ясно, че всичко се свежда до Бог, а предишните 13 стиха са само атрибути, които помагат да се разбере Божията вола и Божието въздействие върху нас.
ст. 1 - Бог е: - велик
- твърде достопохвален
ст. 2 - красив по възвисеността си
- радост на цялата земя
ст. 3 - прибежище
В ст. 2 мислим, че става въпрос директно за Бог, но по-скоро за Сион / място, където е градът на Бог. Бог за втори път се свързва по-конкретно с място. (Първият път е "цялата земя" - ст. 2а). Що се отнася до "прибежище" в ст. 3 - Бог отново е свързан с място: " палатите му" (ст. 3), "в града на великия цар" (ст.2).
Извода:
1) директни атрибути
БОГ Е: велик (ст.1)
твърде достопохвален (ст. 1)
красив по възвисеността си (ст. 2)
радост на цялата земя (ст. 2)
прибежище (ст. 3)
2) индиректни атрибути на Бог, Който е символизиран с място:
цялата земя (ст.2)
хълмът Сион (ст.2)
градът на великия Цар (ст.2)
Защо е важно Бог да е свързан с място??? Ето защо:
1) ЦАРЕТЕ: 1) се събират на това място (ст. 4)
2) виждат (ст. 5)
3) изпадат в почуда (ст. 5)
4) смущават се (ст. 5)
5) спускат се в бяг (ст. 5)
6) трепет ги обзема там (ст. 6)
7) болки като на раждаща жена (ст. 6)
2) МЯСТОТО, което е свързано с БОГ, Който първоначално като качества сам за себе си е:
велик (ст. 1)
твърде достопохвален (ст. 1)
красив по възвисеността си (ст. 2)
радост на цялата земя (ст. 2)
прибежище (ст. 3)
~ представлява
1) -- въздействието върху световните (политически (?)) лидери при събирането на това място
----> те виждат [нещо? - но какво]
2) -- емоциите, които те изпитват при усещането, че са на място, което принадлежи на Бог, Който в същността си е "прибежище":
ПОЧУДА (ст. 5)
СМУТ (ст. 5) [желание да избягат?]
ТРЕПЕТ (ст. 5)
БОЛКИ (ст. 5) [за това, което предстои да се случи или осъществи чрез тях и трудновзетите им решения]
За щастие след изброяване на личните качества на Бог, преди да се премине към "мястото" и въздействието му върху световните лидери - "царете" (ст. 4), които се събират, се дава насърчително обобщение, че едно от личните качества на Бог е "радост на цялата земя" (ст. 1). Така че, каквито и "болки на раждаща жена" да ги обземе при "събирането им", всичко в крайна сметка ще допринесе за "радост на цялата земя".
Псалм 48, Стихове 7-14
Обръщение на "царете", които са се събрали (ст. 4), за да видят Бог
1. Обръщението на царете към Бог е направено след тяхното събиране на мястото Господне. Тогава те разбират Кой е Бог и свидетелстват пред Него:1) Избавя ги от враговете им: "с източния вятър Ти съкрушаваш тарcийските кораби" (ст. 7). Бог си служи с елементите на природата, за да им помогне.
2) Бог отговаря на описанието Си: "Каквото бяхме чули, това и видяхме (ст. 8а) в града на Господа на силите, в града на нашия Бог" (ст. 8б).
Отново се говори за това "виждане" на царете в "мястото", което Бог обитава.
3) Размисъл - видяното ги кара да размишляват:
а) за Твоето милосърдие (ст. 9)
б) сред Твоя храм (ст. 9)
2. Кой е Бог според царете:
1) Името Му носи възхвала до края на земята (ст. 10)
2) Пълен е с правда, когато прави нещо (ст. 10)
3) Отсъжда справедливо (ст. 11)
4) Носи радост на хълма Сион и на Юдейските дъщери
3. Призив на царете към останалите:
1) Обстойно запознаване със Сион
- да обикалят Сион (ст. 12)
- да го обходят (ст. 12)
- да преброят кулите му (ст. 12)
- да обърнат внимание на укрепленията му (ст. 13)
- да разгледат палатите му (ст. 13)
- Този Бог е наш Бог (ст. 14)
- Ще ни ръководи до вечни векове (ст. 14)
Няма коментари:
Публикуване на коментар