сряда, 29 август 2018 г.

Молитва за мъжете, които ще се оженят за дъщерите ми



Често се улавям да се моля за 4-ма човека, които никога не съм срещала. По ирония на съдбата тези непознати личности играят важна роля в бъдещето на моето семейство и един ден аз ще им доверя късчета от моето сърце. Аз се моля за бъдещите съпрузи на дъщерите ми, сякаш те са мои синове, защото един ден те ще бъдат.

„Мили Боже, съществува един мъж там някъде, който вероятно аз никога не съм срещала. Той играе на игрището, седи на масата или хвърля камъчета в езерото. Честно казано, нямам представа какво прави, как изглежда живота му (или лицето му) в момента, кое е семейството му или какви стойности му се предават. Но аз се посвещавам на това да го издигна към Теб.

Този млад човек ще се ожени за дъщеря ми един ден …

Докато сълзите ми текат, аз викам към Теб да благословиш, пазиш и ръководиш живота му. Моля се да го обградиш с Твоята любов. Постави хора в живота му, които ще положат основата на Твоята истина, Твоята любов и Твоите стойности. Пази го в безопасност. Пази го в чистота. Направи го Твой.

Даже и сега, аз се моля Ти да подготвиш любов в него за бъдещата му съпруга и да направиш така, че тази любов да ръководи действията му. Направи го чувствителен към Твоя глас. Направи го готов да Те слуша и да търси плана, който Ти имаш за живота му. Научи го да полага живота си за Теб. Един ден да го положи за дъщеря ми и за техните деца. Научи го да води, като Те следва.

Господи, аз се доверявам на Твоя план за техния живот и очаквам с нетърпение тяхното събиране и славата, която то ще донесе на Твоето царство.“

Амин.

~ Авторка: Уинтър Питс
Източник: Клуб31жени

вторник, 17 юли 2018 г.

Библейски финансови принципи: Ден 22 – СЕМЕЙСТВО И ФИНАНСОВО СЪСТОЯНИЕ



Библията казва, че когато сключат брак пред Бог,  двамата, които досега са били отделни личности, стават едно цяло. Така и от този момент нататък финансовите въпроси на семейството трябва да се решават съвместно, като хората споделят и решават заедно бюджета на семейството. Много са библейските принципи, които съпрузите трябва да споделят, за да бъде стабилно финансовото състояние на семейството им. Ето най-важните от тях, които всеки лично трябва да се ангажира да спазва:


ЧЕСТНОСТ

За Бог е много важно всички части на Христовото тяло да действат честно едни спрямо други, а това важи най-вече за брака: „така и ние, мнозината, сме едно тяло в Христос и всеки от нас сме части, един на друг“ (Римляни 12:5). В брака, както и в църковната общност, хората споделят „хляба си“ с другия, затова не може да си позволи човек да прикрива греховете си, което неминуемо ще доведе до падение на брачния партньор и ще се засегне общото финансово състояние на семейството: „Защото ние, ако и да сме мнозина, сме един хляб, едно тяло, понеже всички в единия хляб участваме“ (1 Коринтяни 10:17). 

Бог изгражда семейството върху основата на честността и откровеността между брачните партньори: „Обходете улиците на Йерусалим и вижте сега, научете се и потърсете по площадите му дали можете да намерите човек – дали има някой, който да постъпва справедливо, да търси честност; и Аз ще простя на този град“ (Йеремия 5:1). Когато една млада брачна двойка се научи да споделя един с друг разходите си и да общува открито какво има намерение да направи с общите финанси, в какво инвестира всеки месец, могат да се избегнат много дългове и неочаквани задължения към кредитори и банки. Всичко е въпрос на съвместно планиране и доверие в честността на другия.


СЪВМЕСТНА МОЛИТВА
Знаем, че когато се обединим заедно с брачния си партньор в молитва, можем да избегнем много планове на врага, който ще се опита с всякакви капани да зароби семейството ни финансово. Исус е казал на учениците си: „Бдете и се молете, за да не паднете в изкушение. Духът е бодър, а тялото – немощно“ (Матей 26:41). 

Създадете ли си навика като семейство да се посвещавате на съвместна молитва в определен ден от седмицата, това може да ви даде защита в духовен план, което ще се отрази и на финансовото планиране на семейството ви. Заедно в молитва можете да изказвате пред Бог болезнени въпроси на тема финанси, да се молите за мъдрост как да постъпите при определени финансови предизвикателства и дори да искате помощ от Бог, да ви даде мъдрост как да излезете от финансови затруднения. Молитвата ще ви огради в Божията закрила и ще ви гарантира прибежище в Божието присъствие, което е като яка кула. В Псалми се казва: „Защото Ти ми стана прибежище, яка кула за закрила от неприятеля“ (Псалми 61:3). А още и: „Името Господне е яка кула; праведният прибягва в нея и е поставен на високо“ (Притчи 18:10).

ДА ИЗБЕГНЕМ ИЗКУШЕНИЯТА
Светът винаги ни изкушава да искаме и да вземаме с пълни шепи това, което предлага. Ако единият брачен партньор е дисциплиниран в това отношение и е в състояние да държи финансите на семейството в изправност, като успява успешно да ограничава разходите на семейството според бюджета им – радвайте се. Другият от вас все има какво да научи. Най-важното е добрата комуникация – откритото общуване на тема финансови въпроси. 

Когато някой не е толкова силен в планирането и спазването на семейния бюджет, насърчете го да прочете една-две добри книги на тема финансова отговорност в семейството. Дори самата Библия е пълна с примери за това как финансите на семейството са пряко свързани със следването на Божествените духовни принципи. „А които ламтят за обогатяване, падат в изкушение, в примка и в много глупави и вредни страсти, които потопяват човеците в разорение и погибел“ (1 Тимотей 6:9). „Блажен онзи човек, който устоява на изкушение; защото като бъде одобрен, ще приеме за корона живота, който Господ е обещал на онези, които Го обичат“ (Яков 1:12). Много е важно семейството ви да се води от Божието Слово, което ни учи да се задоволяваме с малкото, което Бог ни е предоставил. Така никога няма да изпаднем в дългове, които биха били причината за раздори или дори развод. „По-добро е малкото със страх от Господа, отколкото много съкровища с безпокойство“ (Притчи 15:16). А Бог може да използва семейството ви за добри дела, въпреки оскъдното ви финансово състояние, ако Той реши да го направи, според принципа: „Верният в най-малкото и в многото е верен, а неверният в най-малкото и в многото е неверен“ (Лука 16:10).



понеделник, 2 юли 2018 г.

Библейски финансови принципи. Ден 21: Опрощаване на дългове и поръчителство


    

Темата за дългове и опрощаване е заложена още в молитвата, която Исус Христос ни е завещал да казваме всеки ден пред Бог. Когато учениците Му Го питат как трябва да се молят, Исус ги учи да произнасят прочутата молитва „Отче Наш.“ Едни от думите, включени в нея, се отнасят до опрощаване на дългове: „и прости ни дълговете, както и ние простихме на нашите длъжници“ (Матей 6:12). В този живот, свързан с духовни и материални дългове, Исус подготвя почвата за хората да си прощават взаимно, както духовни, морални и етични прегрешения, така и финансови задължения. 

В системата, която Мойсей е завещал на израелския народ, е ясно заложен период от седем години, след изтичането на който дълговете на тези, които са взели от близките си на заем, автоматично се опрощават. „В края на всяка седма година да правиш опрощаване“ (Второзаконие 15:1). Това дава възможност на тези, които по някакъв начин са се заробили с финансови или други задължения, да се почувстват отново свободни и да започнат да изграждат живота си отначало. 

Така Божият народ гарантира личната свобода и равноправие на всеки. 



„А ето правилото за опрощаване: всеки заемодател да опрости заема, който е дал на ближния си; да не го изисква от ближния си или от брат си; защото се провъзгласява опрощаване заради Господа“ (Второзаконие 15:2). 

Бог не казва, че няма да има задлъжнели, но им дава време за размисъл (до седем години обвързаност) и нов старт чрез поправяне на пътищата на сърцето им, за да не бъдат в дългове отново и завинаги.
По-важно за Бог обаче е отношението на тези, които са давали на заем и са в положение на привилегировани спрямо задлъжнелите. Тъй като Господ винаги изпитва сърцата на хората и гледа чистотата на техните мотиви, Той ги предупреждава:


 „Внимавай да не влезе в сърцето ти подла мисъл и да си кажеш: Наближава седмата година, годината на опрощаването; и да погледнеш с лошо око на бедния си брат и да не му дадеш, и той да извика към Господа против теб, и това да ти бъде зачетено за грях“ (Второзаконие 15:9).
  
По същия начин преди появата на Исус се говори за служение на опрощаването на греховете. Йоан Предтеча, братовчедът на Исус Христос, който е подготвял духовно еврейския народ за предстоящото идване на Месията, започва точно с тази тема: 

Йоан дойде, като кръщаваше в пустинята 
и проповядваше кръщение 
на покаяние за опрощаване 
на греховете“ 
(Марк 1:4). 

За приемането на Исус в сърцето си, всеки човек трябва да може да се чувства опростен и да е готов за ново начало. Това са както първоначално финансови, материални принципи за управление на стопанските отношения в израелския народ, така и морални, духовни принципи, при идването на Исус.

Друг принцип, на който Бог ни учи, е да не поръчителстваме за други хора, които искат да вземат назаем, защото в много от случаите тяхната отговорност ще бъде търсена:
 „Който поръчителства за чужд човек, зле ще пострада, а който мрази поръчителството, е в безопасност“ (Притчи 11:15). 
По този начин човек се посвещава при евентуална внезапна промяна на обстоятелствата да покрие дълговете на този, който взема назаем. Така е възможно да бъде въвлечен в чужди проблеми и нечий опит да се измъкне от отговорност. Библията е ясна – не ставайте гарант в такива случаи. Това може да ви коства ненужни усилия и загуба на лично време, което по-добре бихте инвестирали в себе си и в семейството си, вместо да бъдете оставени на добрата воля на чужд човек. 

Още на две места Библията говори за това с неодобрение: 

1) „Вземи дрехата на този, който поръчителства за чужд. Да! Вземи залог от онзи, който поръчителства за чужди хора“ (Притчи 20:16);

2)„Вземи дрехата на този,който поръчителства за чужд. Да! Вземи залог от онзи, който поръчителства за чужда жена“ (Притчи 27:13).  

Виждаме, че Библейските принципи са на основата на доброжелателство, разбиране и милосърдие към ближния, но същевременно не и на лековерие, рискована доверчивост и неуместно посредничество, с което човек да вреди на себе си. Ако можеш, помогни на човек, когато е нужно – опрости дълговете му, но не се нагърбвай ти да изплащаш нечии дългове, защото за това можеш да платиш със собствените си време, усилия и живот. Бъди милостив, не бъди алчен, но внимавай с кого се обвързваш. 
Не бъди от тези, които дават ръка, от тези, които стават поръчители за дългове; ако нямаш с какво да платиш, защо да вземат постелката ти изпод тебе?“ (Притчи 22:26-27).


вторник, 5 декември 2017 г.

Как да отделяме време за Словото заедно с брачния си партньор


Честно казано, ние с Джош (съпруга ми) сигурно сме опитали най-малко осемнайсет различни начина да прекарваме заедно тихо време в Словото през последните две години. Въпреки че е достатъчно трудно човек да намери време сам да прекара няколко минути всеки ден в Божието присъствие, представете си какво означава да добавите и другата си половинка към това начинание, когато всеки от вас си има натоварено ежедневие и безкрайно много задачи за вършене.

И все пак, ние със съпруга ми продължаваме поне да опитваме и да правим усилия в това отношение. Независимо дали все още сте сгодени или сте младоженци, да търсите заедно Божието присъствие е един от най-сигурните начини да се изгради силна основа на връзката ви. Ако все още сте само приятели, решението да прекарвате известно време в Словото като двойка ще задълбочи решимостта ви да живеете в чистота. Ако сте семейни, редовните моменти на четете на Словото заедно ще променят отношението ви един към друг. Не случайно врагът си избира двойки, които да занимава с прекалена заетост и които да разсейва по всякакъв друг начин, за да не могат да седнат и да се помолят заедно.



Ние с Джош не сме постигнали съвършенство в тази област, но открихме някои неща, които дават резултати. Въпреки че през последните три години времето ни беше разпокъсано между различни несъвместими задължения и въпреки че се местихме в три различни града и се опитвахме да балансираме между работата, дома и бебето ни, ние сме живото доказателство, че съвместното Лично време в Словото е възможно, ако човек наистина си постави за цел да се получи. Ето следните четири принципа, които са много прости, но точно тази простота прави всичко това възможно.


ОТДЕЛЕТЕ ВРЕМЕ

Когато още не бяхме се сгодили, нашето "съвместно Лично време в Словото" се състоеше обикновено преди всяка наша среща. Разбрахме, че да четем заедно Словото и да се молим засилваше гласа на Духа в сърцата ни, когато се чувствахме изкушени да направим компромиси с границите, които си бяхме поставили. Всеки път, когато се намирахме в деликатна ситуация и чистотата ни беше постaвена под заплаха, се оказваше момент, когато не бяхме прекарали време в търсене на Бог заедно. Не бяхме търсили Неговата закрила над сърцата си и умовете си. Дори и когато се срещахме, за да гледаме филми или да ходим на вечеря, ние решихме да поставим на първо място в срещите си молитвеното време.
След като вече бяхме семейни, всъщност стана по-трудно да прекарваме заедно време в Словото. Работехме в две различни смени, пътувахме до работа и често в далечни командировки, така че седмици наред успявахме да се приберем точно, за да се наспим вкъщи. Това беше едиственият момент, в който се виждахме. И тогава разбрахме, че беше по-важно да отделим време за Словото заедно, без да определяме точен час от деня, за да можем да се посветим на това ежедневно.  Вместо да си казваме "Ще се молим в 6 часа всяка сутрин", решихме да определяме ден за ден кога точно е най-подходящият момент.

  В някои дни четяхме и се молехме вечерно време, когато знаехме със сигурност, че и двамата ще сме вкъщи. Друг път ставахме сутринта заедно и четяхме на закуска (този модел се наложи и в момента). Намерете време, което е подходящо и за двама ви.

Струва си да се отбележи, че не е нужно да напомняте на съпруга си за неговата предполагаема "водаческа роля" във връзката ви, за да се посветите на време за среща с Бог. Нужно е да сте отговорни един за друг и да можете да си давате взаимно "отчет". Ако той продължително време отказва да отдели време да търсите Божието присъствие заедно и сте все още във фазата на приятелството, се попитайте, дали не сте се впрегнала с невярващ; ако вече сте семейни, се молете Бог да го промени отвътре и да му даде дух на водачество. Виждала съм как на тази молитва е било отговаряно многократно, когато Джош не беше водачът, който на мен ми се искаше да бъде. Вместо да натяквате, помолете Бог да го мотивира да поеме задълженията си.


ИЗБЕРЕТЕ СИ ОТКЪС ОТ СЛОВОТО

С Джош използваме различни книги и посвещения да ни помагат в търсенето на Неговото присъствие, но все пак предпочитаме да използваме самата Библия. Другите източници ни дават някаква структура, но трябва да се търсят такива, които ви насърчават да четете Словото и да откриете в Него Божията сила и Божието влияние.

Точно сега с Джош четем Новия Завет по структуриран план  всяка сутрин. Редуваме се, когато четем различни откъси и различни преводи на Библията. Това ни помага да погледнем на текста от различна гледна точка и да започнем разговор по темата.

Ако вие едва започвате да се занимавате по този начин, изберете си една малка книга от Новия Завет, например Писмата и я четете на откъси. Не бързайте и не си поставяйте краен срок за прочитане. Може да обсъждате този откъс стих по стих, ако решите. Най-важното е да прекарвате време в Словото заедно, независимо как е структурирано то.


ЗАДАВАЙТЕ ВЪПРОСИ

Моят най-любим метод на изучаване на Библията е СЛОВО, РАЗГЛЕЖДАНЕ, ПРИЛОЖЕНИЕ и МОЛИТВА. Ако сте двойка, която се нуждае от структура, това може да се приложи към всеки откъс, който четете. Той също така ще ви даде основата да задавате въпроси.

В Библията няма такова нещо като "задаване на глупави въпроси". Когато обсъждате откъса, каквито и въпроси да възникнат, можете да си ги запишете и да потърсите отговор в допълнителни източници, когато имате повече време. Най-добре би било да потърсите отговорите заедно! Понякога това отнема много малко време. Само два-три въпроса биха ви помогнали да се замислите по-дълбоко за всеки откъс.

 Важно е да свързвате самия текст със себе си и с партньора си. Ние понякога се изкушаваме просто да прочетем думите и да "се разпишем" със съвместното време в Словото, но това не е целта. За да може Бог да ни промени чрез Словото Си, ние трябва да "пребъдваме в Него". Това не означава, че е задължително да прекарвате по един час на ден в това занимание. Просто се уверете, че дори и през малкото отделено време вашето внимание е било фокусирано върху това, което четете.


ВКЛЮЧЕТЕ И ДЕЦАТА СИ

Дори и все още да нямате деца, имайте предвид, че този навик, да прекарвате време в Словото като двойка, ще бъде добра инвестиция за бъдещето на цялото ви семейство. Ако обаче не ви е възможно да си създадете този навик като двойка, когато имате вече деца, това ще ви се струва десет пъти по-трудно.

Ние с Джош вече сме родители и всяко съвместно Лично време в Словото изисква усилия. Но въпреки това ние се опитваме да моделираме тази практика в живота на двегодишната ни дъщеря Аделина и дори да я включваме в съвместното ни изучаване на Библията. Въпреки че тя изглежда прекалено малка за това, самият факт, че се опитваме да я включим, създава за нея среда на последователност и готовност да учи Словото.

Автор: Филиша Мейзънхаймър, Източник: Филиша Делта Блог

За подходящи източници на български вижте книгите "Силата на съпругата в молитва" и "Силата на родителя в молитва" от Сторми Омартиан.


понеделник, 27 ноември 2017 г.

Изпълнение на Божията Воля: Сънища, Пророци, Действия - Матей 2:12-23. Лично време в Словото

   
След влизането на мъдреците от Изток в къщата, където са „Детето с майка Му Мария,“ за да Му поднесат даровете, започват да се случват поредица от събития, които имат свръхестествен характер.
        Първо, фокусът на разказвача от предишните стихове се премества от мъдреците, дошли от Изток, и Цар Ирод към Йосиф, Мария и Детето. Говори се за свръхестествените подбуди на последните и предприетите от тях действия.
        Всъщност, мъдреците от Изток и Ирод за последен път са споменати в стих 12. Оттук нататък като че ли Божията намеса става главният инициатор на действията, предприети от положителните герои Йосиф, Мария и Детето.
       Ето и цялата поредица от тези действия, подбудени от Божия намеса (подобно многократно повторение на даден мотив се нарича РЕМА):
        1) Бог предупреждава мъдреците да не се връщат при Ирод: „А понеже бяха предупредени от Бога насън да не се връщат при Ирод, те си отидоха по друг път в своята страна,“ (ст. 12).
      2) Ангел от Господа се явява насън на Йосиф и му казва какво да прави: „А след като си отидоха, ето, ангел от Господа се яви насън на Йосиф и казва: Стани, вземи Детето и Майка Му и бягай в Египет, и остани там, докато ти кажа, защото Ирод ще потърси Детето, за да Го погуби,“ (ст. 13).
      3) Когато идва времето Йосиф, Мария и Детето да се завърнат от Египет, ангел от Господа се явява насън на Йосиф. „А като умря Ирод, ето, ангел от Господа се яви насън на Йосиф в Египет и каза: „Стани, вземи Детето и майка Му и иди в Израелевата земя; защото измряха онези, които искаха живота на Детето,“ “ (ст. 20).
     4) Йосиф е „предупреден от Бога насън“ къде точно да се засели, за да е в безопасност: „ ...като чу, че над Юдея царува Архелай, на мястото на баща си Ирод, страхуваше се да иде там; и предупреден от Бога насън, се оттегли в Галилейските околии, дойде и се засели в един град, наречен Назарет,“ (ст. 22-23).

В тази глава се забелязват два вида дихотомии на реми:

        Първа дихотомия:
1) „предупреден от Бога насън“ - виж ст. 12, ст. 13, ст. 19, ст. 22
2) „за да се сбъдне реченото от пророците“ - виж ст. 15, ст. 17, ст. 18, ст. 23
(за втората рема ще опиша по-подробно по-надолу)

      Втора дихотомия:
1) Задача поставена от Бог - виж ст. 12, ст. 13, ст. 20, ст. 22
2) Изпълнение на задачата от Неговите избрани - виж ст. 12, ст. 14, ст. 21, ст. 23

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Да се върнем отново към примерите от текста. След като изброихме всички случаи, при които главните (добродетелни) герои са предупредени от Бог и Неговите ангели насън как да действат, се дава конкретна връзка с пророчествата от Стария Завет и как всичко е взаимосвързано и си въздейства. Всичко случило се, подбудено от подтици на Божието войнство, следящо да се изпълни „изреченото от Господа чрез пророците,“ е станало точно с тази цел - да се види, че предреченото от Бог в Стария Завет се е изпълнило дословно в Новия при идването на Исус:

1) Първо Йосиф заминава с Мария и Детето за Египет и остава там известно време „до смъртта на Ирод, за да се сбъдне изреченото от Господа чрез пророка, който казва: "От Египет повиках Сина Си,“ (ст. 15).

2) Това, което злият цар Ирод причинява на младенците в Израел, при откритието, че мъдреците от Изток не са спазили уговорката помежду им и са заминали от Израел, без да му съобщят за местонахождението на Детето, също е базирано на вече пророкуваното в Стария Завет:
       „Тогава Ирод, като видя, че беше подигран от мъдреците, разяри се много и прати да погубят всички момченца във Витлеем и във всичките му околности, на две години и по-малки, според времето, което внимателно беше разучил от мъдреците,“ (ст. 16). „Тогава се изпълни изреченото от пророк Йеремия, който казва: „Глас се чу в Рама, плач и голяма ридание; Рахил оплакваше децата си и не искаше да се утеши, защото ги няма вече,“ “ (ст. 17-18).

3) Причината Йосиф да избере Назарет за мястото, където да се засели дълготрайно, също има своята връзка със Старозаветното пророчество:
   „Но като чу, че над Юдея царувал Архелай, на мястото на баща си Ирод, страхуваше се да иде там; и предупреден от Бога насън, се оттегли в Галилейските околии,“ (ст. 22), „дойде и се засели в един град, наречен Назарет; за да се сбъдне казаното чрез пророците, че ще се нарече Назарянин, (ст. 23).

Относно втората дихотомия:
„задача, поставена от Бог“ и
„изпълнението ѝ от доброжелателите,“ ето какво е заложено в ст. 12-23:

ЗАДАЧА, ПОСТАВЕНА ОТ БОГ
ИЗПЪЛНЕНИЕТО Й ОТ ДОБРОДЕТЕЛНИТЕ
1)    „А понеже бяха предупредени от Бога насън да не се връщат при Ирод,“ (ст. 12)
„те си отидоха по друг път в своята страна“ (ст. 12)
2)    „Стани, вземи Детето и Майка Му и бягай в Египет, и остани там, докато Ти кажа, защото Ирод ще потърси Детето, за да го погуби“ (ст. 13)
„И така той стана, взе Детето и майка Му през нощта и отиде в Египет“ (ст. 14)
3)    „Стани, вземи Детето и майка Му и иди в Израелевата земя; защото измряха онези, които искаха живота на Детето“
(ст. 20)
„И така, той стана, взе Детето и майка Му и дойде в Израелевата земя“ (ст. 21)

вторник, 21 ноември 2017 г.

Как да изучаваме Библията стъпка по стъпка (лично за себе си)

За мен процесът на изучаване на Библията се е променил с течение на времето. Същото важи и за хвалението - правех всичко по по-различен начин, когато още не бях омъжена, когато работих в университета и когато после станах семейна.

Трябва да се отървем от идеята, че за да прекараме лично време в Божието присъствие, са ни необходими свещичка и кафе, за да преуспеем. А и в положението, в което се намирам в момента, "тихото време" съвсем не е така тихо! С две малки деца - едното е новородено, а другата е двегодишна, изучаването ми на Библията понякога се разпокъсва през деня. Обикновено първата фаза е точно когато закусвам, с Аделина (двегодишната) в скута ми, която също отпива от бебешката си бутилка.

Въпреки че дневният ми ред много се е променил, основната структура остава една и съща. Днес ще споделя какво правя и какви източници използвам. За препоръчване е най-вече версия на Библията, която е изготвена специално за жени (или за мъже, според случая) - най-популярните варианти на съответния език обикновено са най-задълбочени и не случайно им се носи славата сред вярващите, защото съдържат много смислени коментари, забележки и препратки. За повече информация как да намерите най-подходящата Библия, се свържете с известни християнски издателства, които се занимават с разпространение на Библията.

МОЯТ МЕТОД ЗА ИЗУЧАВАНЕ НА БИБЛИЯТА

Първо, аз избирам съответния откъс за деня и го изчитам бавно, като се опитвам да видя цялата картина, която той очертава. Ако не чета Псалмите, където всяка глава съдържа най-вече независими една от друга (последователно) мисли, се опитвам да прочета предишните няколко откъса и стиховете, следващи моя избран откъс за деня, за да разбера повече от съдържанието и какво се случва. Когато чета Библията хронологически (което направих през 2016-та година и планувам да направя също и през 2018-та отново), получавам по този начин едно добро припомняне на това, което съм прочела предишния ден.

ЧЕТЕТЕ НА ГЛАС

След това чета съответния откъс за деня на глас. Това ми помага да запаметя мислите в съзнанието си и да ги чувам със собствените си уши, което ми дава възможност да схвана някакви нови нюанси на този откъс. Също използвам един друг трик, който научих, когато бях студентка в специалност религия - когато искам да наблегна на определени стихове, аз наблягам на изговарянето на различна дума при всяко повторно четене, например: "ВЕСЕЛЕТЕ се в Господа и се радвайте, праведници", след това: "Веселете се в ГОСПОДА и се радвайте, праведници", "Веселете се в Господа и се РАДВАЙТЕ, праведници" и т.н.

ПОДЧЕРТАЙТЕ КЛЮЧОВИ ДУМИ И ФРАЗИ

След като съм подчертала Божието име в определен цвят, аз търся ключови думи в откъса. Това ми помага да разбера основната тема - например в Йоаново 1-ва глава се говори много за ЛЮБОВТА, както към Бог, така и към другите хора, а и за Божията любов към нас. Аз използвам молив син цвят за ключовите думи, така че всичко, свързано с "ЛЮБОВ" е в синьо.

Също така подчертавам фрази, които се повтарят, паралелни стихове от Библията, сравнения, изрази в рамките на "ако/то" изречения и други подобни. Всички те посочват намерението на автора и ми помагат да схвана сърцевината на откъса.



ВОДЕТЕ СИ БЕЛЕЖКИ

Дали това ще бъде в полетата на съответната Библия или в отделен тефтер, за мен е важно да записвам собствените си мисли оп отношение на определени откъси, проповеди или съответните за деня преживявания. В много отношения Библията ми и работата ми по нея са се превърнали в своеобразен дневник, откъдето винаги мога да си припомня през какво съм преминала в определените етапи от живота си. Така пътя ми в Словото придобива личен смисъл и То оживява за мен.

Опитвам се да си водя бележките в полетата на Библията по-сбито, за да си ги преговарям отново и отново, когато се връщам към съответните откъси, а и да мога да продължа да записвам при други случаи. В отделна тетрадка (бележник) си давам повече място да записвам по-подробни бележки и молитви.

ПОПИТАЙТЕ СЕ "КАКВО СЪМ НАУЧИЛ(А) ЗА БОГ В ТОЗИ ОТКЪС?"

Често четем Библията си, като се питаме "Какво казва Библията за мен? Как трябва да се държа? Кой съм аз?" Но в крайна сметка, Библията е книга за БОГ. Само когато го разберем в контекста, можем да разберем кой е ТОЙ и съответно кои сме НИЕ (това е изключително важно за придобиването на духовна зрялост).

Аз се питам: "Какво съм научила за Бог?" във всеки един откъс, за да държа фокуса си на правилното място.

МОЛЕТЕ СЕ

Накрая, но не на последно място, аз се моля Бог да ми отвори очите за Своето Слово и как да живея в светлината Му всеки ден. Правя го в началото на деня, но е добре да се прави и в края. Не питам "Как мога да приложа това?", а "Как мога да живея в светлината (или духа) на това?" Когато се опитваме незабавно да приложим нещо, което вече сме прочели, имаме склонност да пропускаме дълбочината на това, което то ни учи. Но като живеем в духа на учението и скромността, Бог ни учи как да прилагаме Неговото Слово - не е нужно да го правим със собствени сили.

Автор: Филиша Мейзънхаймър, източник: Филиша Делта Блог

Повече по темата можете да научите на сайта Издателство ВикторияБГ. "Харесайте" и нашата фейсбук страница. 

понеделник, 13 ноември 2017 г.

Когато търсим Исус да Му се поклоним ЧАСТ 2: Матей 2:1-11 (Лично време в Словото)

     "Мъдреците" (ст. 7), които са пристигнали от Изток в Йерусалим (ст. 1) да търсят "Юдейския цар" (ст. 2), за "да Му се поклонят" (ст. 2), след като изслушват цар Ирод (ст. 9), отново биват поведени от "звездата" (ст. 9), "която вървеше пред тях, докато дойде и спря на мястото, където беше Детето" (ст. 9).
     Тази звезда още от началото на тяхното пътуване ги е водила и е била причината те да знаят за: 1) раждането на Исус (ст.2);
2) да знаят, че Той е Юдейският Цар (ст. 2);
3) да желаят да Му се поклонят (ст. 2).

ЗВЕЗДАТА: ФЕНОМЕН-ВОДИТЕЛ

     Те не са водени (както съвременната църква) от Светия Дух, а от един феномен, който според техните мистериозни науки и вярвания е правдоподобен източник на информация - "звездата" -> откъде е и накъде ги води?:
1) За първи път са я видели "на изток" (ст. 2)
2) С какво се характеризира? -> тя е звездата, която върви "пред тях" (ст. 9)
3) Докъде ги съпровожда? -> идва и спира "на мястото, където беше Детето" (ст. 9).

Нейната функция първоначално е да посочи на мъдреците от Изток къде се намира Детето (ст. 9), Юдейският Цар (ст. 1). Тя дава индикация, че Той вече се е родил. Тоест - индикация за време и място.

ОТНОШЕНИЕТО НА МЪДРЕЦИТЕ КЪМ ЗВЕЗДАТА

Те й имат пълна вяра относно правдоподобността на информацията, която им носи и местоположението, до което ги води:
     1) до Йерусалим (ст.1)
     Тук те питат на всеослушание: "Къде е новороденият Юдейски Цар" (ст. 2). Значи, че те са знаели защо се е появила тази звезда на небосклона: да се възвести раждането на Юдейския Цар. Затова, с малкото информация, с която са разполагали, те решават, че щом става въпрос за Юдейски Цар, значи трябва да го търсят столицата Йерусалим.
     Но тъй като виждат, че подобни твърдения само внасят "смут" в политическия елит на Йерусалим и в тогавашния цар Ирод (ст. 3), те, след обстойно проучване сред местните "главни свещеници и книжници на народа" (ст. 4) разбират, че самият Христос "трябва да се роди" (ст. 4) "във Витлеем" (ст. 5). Значи "мъдреците от Изток" (ст. 1) знаят кога се е родил Христос, но не знаят къде точно е неговото месторождение. А "книжниците" и "главните свещеници"  знаят къде трябва да се роди Христос, защото те познават Светите Писания. Те им отговарят  със съответния цитат:"И ти, Витлееме, земьо Юдова, никак не си най-малък между Юдовите началства, защото от теб ще произлезе Вожд, Който ще бъде пастир на Моя народ Израел" (ст. 6).

     След това става ясно и на мъдреците от Изток, и на самия Ирод (ст. 8), че те трябва да се отправят към Витлеем, за да Му се поклонят, както са дошли според намерението си. Ирод е неприятно алармиран и е нащрек, като ги разпитва какво знаят те за "времето, когато се е явила звездата" (ст. 7).

2) До мястото на раждане на Христос
     Не става ясно дали до този момент звездата ги е водила по пътя им до Йерусалим, но по-скоро не. Звездата е била само предзнаименование за това, че се е родил Юдейският цар. Логично, за да се съобразят с това голямо космическо събитие, те се отправят на поклонение, смятайки, че щом Той е Юдейски Цар, значи трябва да Го търсят в Йерусалим. Отивайки там, те разбират, че търсеният новороден  Христос, според Писанията, е роден във Витлеем (ст. 5). Те тръгват към Витлеем, но изведнъж виждат, че "звездата (същата), която бяха видели на Изток," сега е "пред тях" и ги води, сякаш им показва пътя и мястото, където е родено Детето, защото тя идва и спира "над мястото, където беше детето" (ст. 9).

ЕМОЦИИТЕ НА МЪДРЕЦИТЕ СПРЯМО ЗВЕЗДАТА
      Мъдреците са изпълнени с благоговение, благодат и много радост, когато я виждат и когато тя спира над точното място. Те са се приготвили за срещата с Младенеца предварително със скъпи подаръци за Него. Това придава още по-голямо значение на информацията, която предварително са били получили от звездата още с появата й. 

1) "Като видяха звездата, се зарадваха твърде много" (ст. 10).
2) "Влязоха в къщата, видяха Детето с майка Му Мария, паднаха и Му се поклониха."
3) "Отвориха съкровищницата си, принесоха Му дарове - злато, ливан, смирна" (ст. 11).

Молитва за пътеводителство: Господи, покажи ми пътя! Нека да дойда и да Ти се поклоня! Ти си известил за Твоето идване на света чрез пророците и чрез мъдреци. Голяма радост е за всеки човек да дойде и да Ти се поклони, защото "Ти си Свещеник според чина Мелхиседехов", Който винаги ще бъде пред Бога да ходатайства за нас. Идването Ти на света чрез раждането на Мария е цяло чудо, увековечено чрез събитията около него. Нека и аз в сърцето си да дойда, както мъдреците от Изток, като разбера, повярвам, последвам, пристигна и Те намеря като Младенец в ръцете на Тази, Която Те е родила по Божия промисъл. Нека в мислите на сърцето си да виждам Божия план чрез Тебе - както за спасение на цялото човечество, така и за мене лично - че ще ме упътваш, кой е най-правилния път да стигна до Тебе; ще ми изпращаш знаци, който са ми предизвестявали за Твоето присъствие. Нека да се доверя и да бъда воден(а). Амин!