След влизането на мъдреците от Изток в къщата, където са „Детето с майка Му Мария,“ за да Му поднесат даровете, започват да се случват поредица от събития, които имат свръхестествен характер.
Първо, фокусът на разказвача от предишните стихове се премества от мъдреците, дошли от Изток, и Цар Ирод към Йосиф, Мария и Детето. Говори се за свръхестествените подбуди на последните и предприетите от тях действия.
Всъщност, мъдреците от Изток и Ирод за последен път са споменати в стих 12. Оттук нататък като че ли Божията намеса става главният инициатор на действията, предприети от положителните герои Йосиф, Мария и Детето.
Ето и цялата поредица от тези действия, подбудени от Божия намеса (подобно многократно повторение на даден мотив се нарича РЕМА):
1) Бог предупреждава мъдреците да не се връщат при Ирод: „А понеже бяха предупредени от Бога насън да не се връщат при Ирод, те си отидоха по друг път в своята страна,“ (ст. 12).
2) Ангел от Господа се явява насън на Йосиф и му казва какво да прави: „А след като си отидоха, ето, ангел от Господа се яви насън на Йосиф и казва: Стани, вземи Детето и Майка Му и бягай в Египет, и остани там, докато ти кажа, защото Ирод ще потърси Детето, за да Го погуби,“ (ст. 13).
3) Когато идва времето Йосиф, Мария и Детето да се завърнат от Египет, ангел от Господа се явява насън на Йосиф. „А като умря Ирод, ето, ангел от Господа се яви насън на Йосиф в Египет и каза: „Стани, вземи Детето и майка Му и иди в Израелевата земя; защото измряха онези, които искаха живота на Детето,“ “ (ст. 20).
4) Йосиф е „предупреден от Бога насън“ къде точно да се засели, за да е в безопасност: „ ...като чу, че над Юдея царува Архелай, на мястото на баща си Ирод, страхуваше се да иде там; и предупреден от Бога насън, се оттегли в Галилейските околии, дойде и се засели в един град, наречен Назарет,“ (ст. 22-23).
В тази глава се забелязват два вида дихотомии на реми:
Първа дихотомия:
1) „предупреден от Бога насън“ - виж ст. 12, ст. 13, ст. 19, ст. 22
2) „за да се сбъдне реченото от пророците“ - виж ст. 15, ст. 17, ст. 18, ст. 23
(за втората рема ще опиша по-подробно по-надолу)
Втора дихотомия:
1) Задача поставена от Бог - виж ст. 12, ст. 13, ст. 20, ст. 22
2) Изпълнение на задачата от Неговите избрани - виж ст. 12, ст. 14, ст. 21, ст. 23
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Да се върнем отново към примерите от текста. След като изброихме всички случаи, при които главните (добродетелни) герои са предупредени от Бог и Неговите ангели насън как да действат, се дава конкретна връзка с пророчествата от Стария Завет и как всичко е взаимосвързано и си въздейства. Всичко случило се, подбудено от подтици на Божието войнство, следящо да се изпълни „изреченото от Господа чрез пророците,“ е станало точно с тази цел - да се види, че предреченото от Бог в Стария Завет се е изпълнило дословно в Новия при идването на Исус:
1) Първо Йосиф заминава с Мария и Детето за Египет и остава там известно време „до смъртта на Ирод, за да се сбъдне изреченото от Господа чрез пророка, който казва: "От Египет повиках Сина Си,“ (ст. 15).
2) Това, което злият цар Ирод причинява на младенците в Израел, при откритието, че мъдреците от Изток не са спазили уговорката помежду им и са заминали от Израел, без да му съобщят за местонахождението на Детето, също е базирано на вече пророкуваното в Стария Завет:
„Тогава Ирод, като видя, че беше подигран от мъдреците, разяри се много и прати да погубят всички момченца във Витлеем и във всичките му околности, на две години и по-малки, според времето, което внимателно беше разучил от мъдреците,“ (ст. 16). „Тогава се изпълни изреченото от пророк Йеремия, който казва: „Глас се чу в Рама, плач и голяма ридание; Рахил оплакваше децата си и не искаше да се утеши, защото ги няма вече,“ “ (ст. 17-18).
3) Причината Йосиф да избере Назарет за мястото, където да се засели дълготрайно, също има своята връзка със Старозаветното пророчество:
„Но като чу, че над Юдея царувал Архелай, на мястото на баща си Ирод, страхуваше се да иде там; и предупреден от Бога насън, се оттегли в Галилейските околии,“ (ст. 22), „дойде и се засели в един град, наречен Назарет; за да се сбъдне казаното чрез пророците, че ще се нарече Назарянин,“ (ст. 23).
Относно втората дихотомия:
„задача, поставена от Бог“ и
„изпълнението ѝ от доброжелателите,“ ето какво е заложено в ст. 12-23:
ЗАДАЧА, ПОСТАВЕНА ОТ БОГ
|
ИЗПЪЛНЕНИЕТО Й ОТ ДОБРОДЕТЕЛНИТЕ
|
1)
„А понеже бяха предупредени от Бога насън да не се
връщат при Ирод,“ (ст. 12)
|
„те си отидоха
по друг път в своята страна“ (ст. 12)
|
2)
„Стани, вземи Детето и Майка Му и бягай в Египет,
и остани там, докато Ти кажа, защото Ирод ще потърси Детето, за да го погуби“
(ст. 13)
|
„И така той
стана, взе Детето и майка Му през нощта и отиде в Египет“ (ст. 14)
|
3)
„Стани, вземи Детето и майка Му и иди в Израелевата
земя; защото измряха онези, които искаха живота на Детето“
(ст.
20)
|
„И така, той
стана, взе Детето и майка Му и дойде в Израелевата земя“ (ст. 21)
|
Няма коментари:
Публикуване на коментар