сряда, 8 ноември 2017 г.

Когато сме изгубили правилната посока - Псалм 32 (Лично време в Словото)

Водещ стих: "Аз ще те вразумя и ще те науча на пътя, по който трябва да ходиш, ще те съветвам, като върху теб ще бъде окото Ми," Псалм 32:8.
~.~.~.~.~.~.~.~.~.~.~.~.~.~.~.~.~.~.~.~

Ако се чувстваме дезориентирани, трябва да знаем, че най-важното е:
1) Човек да получи прошка за престъплението си, което може да е извършил съзнателно или несъзнателно на едно или друго ниво и да е засегнал нечии интереси или права, като е престъпил Божиите заповеди.
"Блажен онзи, чието престъпление е простено, чийто грях е покрит."
(Псалм 32:1)
Когато това се случи и човек вече не е натоварен от греха, който е носил години наред, той се чувства "блажен" (Псалм 32:1). Грехът, престъплението (Пс. 32:1), както и беззаконието или измамата (Пс. 32:2) са пряко свързани с липсата на спокойствие и благосъстояние в живота на човека. Тоест: трябва да се има предвид, че именно грехът, престъплението, беззаконието и измамата са тези, които водят до загуба на личното спокойствие и благосъстояние.
Когато обаче: - престъплението е простено (ст. 1);
                        - грехът е покрит (ст. 1);
                        - на човека Господ не му вменява беззаконие;
                        - в духа му няма измама;
=> то този човек става блажен (ст. 1, ст. 2).
Самият псалмописец описва какво е състоянието на един окаян грешник, който отказва да изповяда греха си и да се покае (знае го от личен опит): "Когато мълчах, овехтяха костите ми от охкането ми всеки ден; понеже денем и нощем ръката Ти тежеше върху мен, влагата ми се превърна в лятна суша." (Пс. 32: 3-4)

"Мълчанието" е нежеланието да дойдем пред Господ и да изповядаме греховете си. Но това има физически последици - от лошото емоционално състояние - охкането (ст. 3), "всеки ден" (ст. 3) се поболява цялата структура на човека. Костите му овехтяват (ст. 3), влагата му се превръща "в лятна суша" (ст. 4). От ежедневните негативни емоции вследствие на страданието, изразено в стенанията, се повлиява състоянието на тялото му - той усеща сухота и болки в костите. Причината за това той приписва на Божията ръка, която "денем и нощем" (ст. 4) тежи върху него и го подтиска. Това води до реални физически усещания за болка и тежест.

Но преломният момент и обратът на това окаяно състояние идват, когато човекът грешник решава да се изповяда, за да открие беззаконието си: "Признах греха си пред Теб и беззаконието си не скрих" (ст. 5а). "Казах: Ще изповядам на Господа престъпленията си; и Ти прости винага на греха ми" (ст. 5б).

Псалмописецът вижда положителния ефект от откровеността си пред Бога - как подобно самопризнание би донесло само полза на сгрешилия човек: "За това нещо нека Ти се моли всеки благочестив - навреме, когато може да се намери то" (ст. 6)

Псалмописецът съветва, дори и човек първоначално да е благочестив, да изследва сърцето си за прегрешения, преди да е изминало твърде много време и последиците да са станали фатални. Това би довело иначе до трагични неща, които биха могли да се избегнат: "наистина, когато големите води преливат, те няма да стигнат до него" (ст. 6).

Библията и Псалмите са пълни със съвети как човек да си спестява големите житейски неприятности, като изследва Божиите намерения и пътища. На читателя се откриват всички психологически капанчета, в които той може сам да се постави, при отказа си "да признае греха си пред Бог" и от намерението си да скрие беззаконието си или да мълчи.


2) Човек да възхвали Бог.
Когато човек  дойде до разбирането, че Бог е достоен за доверието ни и че ние можем да Му изповядаме всичко, а след това да Го прославим, това е най-освобождаващият момент в живота му. Защото най-сигурното място, на което може да се пребивава, е пред Бог и в Божието присъствие. "Ти си прибежище мое, Ти ще ме пазиш от скръб; с песни на избавление ще ме окръжаваш." (ст. 7)

В такива моменти на освобождаване чрез споделяне, на усещане как Бог премахва тежестта на греха, на екзалтация и увереност в Божията вярност и доброта, човек, след като е решил съзнателно да се изповяда, да говори, да не крие беззаконието си, в отговор чува Божия укрепващ глас, Който го води към добро ново начало: "Аз ще те вразумя и ще те науча на пътя, по който трябва да ходиш; ще те съветвам, като върху теб ще бъде окото Ми. " (ст. 8)

3) Божиите обещания за покаялия се човек 
Божият глас е насърчителен. Той обещава най-важните неща:
- Че Той лично се ангажира с покаялия се грешник:
"Аз ще те вразумя" (ст. 8).
-> Това е гаранция, че ще го предпазва от бъдещи грешки и препъвания, породени от невежество или нехайство.

"и ще те науча на пътя, по който трябва да ходиш" (ст. 8).
-> Знаем, че Бог се асоциира с житейски път (като правила, които трябва да бъдат спазени), за да се достигне до Него, Който е образецът и източникът на всяко добро на Небето и земята.

"ще те съветвам"(ст. 8).
-> Това е голямо обещание, защото то гарантира на покаялия се човек Божието присъствие чрез Светия Дух (познат още като "Съветника" в Новия Завет, по думите на Исус). Добрият съвет, даден навреме, може да помогне на човек да вземе правилното решение и да го доведе до благодат, мир, любов и простор. С това Бог обещава да го насочва към добро и към положителното надграждане на вече направените усилия.

"като върху теб ще бъде окото Ми" (ст. 8).
 ->Бог обещава на покаялия се човек да бди над Него, като малко дете; да се грижи и да го предпазва от всички опасности, които биха се изпричили на пътя му, защото Бог гледа от високо. Той е голям родител, вън от времето и пространството, и е наясно колко уязвими могат да бъдат децата Му в този свят; затова обещава никога да не отделя поглед от Своя човек и да го доведе до благосъстияние.

~.~.~.~.~.~.~.~.~.~.~.~.~.~.~

В крайна сметка, псалмописецът вижда положителната страна на решението да се изповяда и да получи прошка: "Който уповава на Господа, милост ще го окръжи" (ст. 10б).

Да бъде заобиколен човек от милост, е едно велико благо, което може да се припише само на Божието благоволение, както и на личното решение на човека, да има общение с Бог да Му се доверява, да Го възхвалява и да се радва на Неговото присъствие: "Веселете се в Господа и се радвайте, праведници, и викайте с радост всички, които сте с право сърце" (ст. 11).

Повече по темата можете да научите на сайта Издателство ВикторияБГ. "Харесайте" и нашата фейсбук страница. 

Няма коментари:

Публикуване на коментар