В тази глава се разказва за раждането на Исус във Витлеем. Посочват се точните политически място и време: "Витлеем юдейски" (ст. 1), "в дните на Цар Ирод" (ст. 1).
Цялата тази политическа рамка е разширена от идването на някакви непознати за юдейския народ "мъдреци от изток"(ст. 1), които са пристигнали в Йерусалим със специални цели: искат да се поклонят на новородения според техните сведения юдейски цар: "Къде е Юдейският Цар, Който се е родил?" (ст. 2). Те обосновават очакванията си със своите лични измервания (вероятно астрологически или друг вид звездобройство). "Защото видяхме звездата му на изток и дойдохме да му се поклоним" (ст. 2).
Това твърдение внася смут на политическо ниво при политическия елит, които управлява бившата силна теокрация Израел: "Като чу това, цар Ирод се смути и цял Йерусалим заедно с него" (ст. 3). Това значи, че политически ангажираната общественост в Йерусалим обръща внимание на подобни твърдения и ги взема много на сериозно, до степен страх, че може да изгуби властта си, ако Бог е решил да издигне определен цар в Йерусалим.
(Това е останало в паметта на израелтяните (или по-точно юдеите) от времето на пророк Самуил, който, воден от Светия Дух, помазва Давид за цар на мястото на Саул).
Ето как реагира политическата върхушка в Йерусалим:
ИРОД - НЕГОВИТЕ РЕАКЦИИ
1) Смущава се - това се предава на цялата столица на Израел:
"Ирод се смути и цял Йерусалим заедно с него" (ст. 3)
2) Започва да се информира активно от хора, които добре познават Стария Завет - израелски учени: Събира всички главни свещеници и "книжници на народа" и ги разпитва "къде трябва да се роди Христос" (ст. 4). Те му дават ясен отговор според Писанията, с които са добре запознати: "Във Витлеем Юдейски, защото така е писано чрез пророка: "И ти Витлееме, земьо Юдова, никак не си най-малък между юдовите началства, защото от теб ще произлезе Вожд, Който ще бъде пастир на Моя народ Израел" (ст. 5).
--> отново едно важно повратно събитие е свързано с определено място: Витлеем.
--> Събитието е раждането на вожд, който ще бъде пастир на "Моя народ Израел"
Значи действително е предсказана лидерска позиция на определен човек: "Пастир на Моя народ Израел."
Ирод не разбира обаче истинското значение на тази лидерска позиция, и не може да му бъде разяснето на този етап какво значи: "Моето царство не е от този свят" - думите на Исус по-късно.
3) Повиква ТАЙНО мъдреците (ст. 7) - внимателно се информира за времето, когато се е явила звездата. Започва да кооперира с тях:
4) Изпраща ги във Витлеем с поръчението (ст. 8):
- "идете, разпитайте внимателно за Детето"
- "като Го намерите, известете ме, за да ида и аз да Му се поклоня"
Малък пасаж, но разказва за събития със силен емоционален заряд и разтърсващ ефект за тогава управляващата политическа класа.
Молитва: Господи, благодаря за свидетелството на мнозина верни, така че аз да мога да Ти се поклоня! Амин!
Цялата тази политическа рамка е разширена от идването на някакви непознати за юдейския народ "мъдреци от изток"(ст. 1), които са пристигнали в Йерусалим със специални цели: искат да се поклонят на новородения според техните сведения юдейски цар: "Къде е Юдейският Цар, Който се е родил?" (ст. 2). Те обосновават очакванията си със своите лични измервания (вероятно астрологически или друг вид звездобройство). "Защото видяхме звездата му на изток и дойдохме да му се поклоним" (ст. 2).
Това твърдение внася смут на политическо ниво при политическия елит, които управлява бившата силна теокрация Израел: "Като чу това, цар Ирод се смути и цял Йерусалим заедно с него" (ст. 3). Това значи, че политически ангажираната общественост в Йерусалим обръща внимание на подобни твърдения и ги взема много на сериозно, до степен страх, че може да изгуби властта си, ако Бог е решил да издигне определен цар в Йерусалим.
(Това е останало в паметта на израелтяните (или по-точно юдеите) от времето на пророк Самуил, който, воден от Светия Дух, помазва Давид за цар на мястото на Саул).
Ето как реагира политическата върхушка в Йерусалим:
ИРОД - НЕГОВИТЕ РЕАКЦИИ
1) Смущава се - това се предава на цялата столица на Израел:
"Ирод се смути и цял Йерусалим заедно с него" (ст. 3)
2) Започва да се информира активно от хора, които добре познават Стария Завет - израелски учени: Събира всички главни свещеници и "книжници на народа" и ги разпитва "къде трябва да се роди Христос" (ст. 4). Те му дават ясен отговор според Писанията, с които са добре запознати: "Във Витлеем Юдейски, защото така е писано чрез пророка: "И ти Витлееме, земьо Юдова, никак не си най-малък между юдовите началства, защото от теб ще произлезе Вожд, Който ще бъде пастир на Моя народ Израел" (ст. 5).
--> отново едно важно повратно събитие е свързано с определено място: Витлеем.
--> Събитието е раждането на вожд, който ще бъде пастир на "Моя народ Израел"
Значи действително е предсказана лидерска позиция на определен човек: "Пастир на Моя народ Израел."
Ирод не разбира обаче истинското значение на тази лидерска позиция, и не може да му бъде разяснето на този етап какво значи: "Моето царство не е от този свят" - думите на Исус по-късно.
3) Повиква ТАЙНО мъдреците (ст. 7) - внимателно се информира за времето, когато се е явила звездата. Започва да кооперира с тях:
4) Изпраща ги във Витлеем с поръчението (ст. 8):
- "идете, разпитайте внимателно за Детето"
- "като Го намерите, известете ме, за да ида и аз да Му се поклоня"
Малък пасаж, но разказва за събития със силен емоционален заряд и разтърсващ ефект за тогава управляващата политическа класа.
Молитва: Господи, благодаря за свидетелството на мнозина верни, така че аз да мога да Ти се поклоня! Амин!
Няма коментари:
Публикуване на коментар