четвъртък, 26 юни 2014 г.

Част Втора на Лично време в Словото: 1 Тимотей гл. 6-та - Сруктурен анализ

1. Работното място на християнина:
а) тези, които са "слуги на невярващи" (т.е. работят за невярващи работодатели, управители...)
"Които са слуги под игото на робството, нека смятат господарите си достойни за всяка почит, за да не се хули Божието име и с учението." (ст.1)

б) тези, които са "слуги на вярващи"
"И онези, които имат вярващи господари, да не ги презират, тъй като са братя; а нека още повече им работят, защото онези, които се ползват от усърдието им, са вярващи и възлюбени." (ст.2)

2. Възможността да се предадем на "друго учение":

а) сравнение на "другото учение" със "здравите думи на нашия Господ Исус Христос"
(качествата, които придобива предалият се на друго учение)
"И ако някой предава друго учение и не се съобразява със здравите думи на нашия Господ Исус Христос и с учението, което е според благочестието; той се е възгордял и не знае нищо, а има болестно желание за разисквания и препирни за незначителни неща, от които произлизат завист, разпри, хули, лукави подозрения, кавги между човеци с развратѐн ум и лишени от истината, които мислят, че благочестието е средство за печалба" (ст. 3-5).

б) благочестието

Дефиниция1 (според "другото учение"):
"мислят, че благочестието е средство за печалба" (ст. 5).

Дефиниция 2 (според "здравите думи на нашия Господ Исус Христос"):
"А благочестието с удовлетворение е голяма печалба; защото не сме внесли нищо в света, нито можем да изнесем нещо" (ст. 6-7)

с) отношение на правата вяра към сребролюбието: сравнение между сребролюбие и правата вяра
  • сребролюбие на отстъпниците от правата вяра: "А които ламтят за обогатяване, падат в изкушение, в примка и в много глупави и вредни страсти, които потопяват човеците в разорение и погибел. Защото сребролюбието е корен на всякакви злини, към което като се стремяха някои, те се отстраниха от вярата и пронизаха себе си с много скърби" (ст. 9-10)
  • правата вяра (да се задоволяваме с храна и облекло - защо?): "защото не сме внесли нищо в света, нито можем да изнесем нещо; а като имаме прехрана и облекло, те ще ни бъдат достатъчни." (ст. 7-8)
                                         
3. Заръка към Божия човек
  • "бягай от..." "от тези неща" (ст. 11)
  • "следвай...""правдата, благочестието, вярата, любовта, търпението, кротостта" (ст.11)
  • "подвизавай се..." "в доброто войнстване на вярата" (ст. 12)
  • "хвани се за..." "вечния живот, за който си бил призван, като си направил добрата изповед пред мнозина свидетели" (ст. 12)
1) пред кого?: "Заръчвам ти пред Бога" и "пред Христос Исус, Който пред Пилат Понтийски засвидетелства с добрата изповед" (ст. 13)

2) кой е Бог?: "Бога, Който оживотворява всичко" (ст. 13), "блажения и единствен Владетел, Цар на царете и Господ на господарите, Който сам притежава безсмъртие, обитавайки в непристъпна светлина; Когото никой човек не е видял, нито може да види; на Когото да бъде чест и вечно господство." (ст. 15) "Бога, Който ни дава всичко изобилно да се наслаждаваме" (ст. 17)

4. Заръка към притежаващите богатствата на тоя свят
а) какво да правят: "да правят добро, да богатеят с добри дела, да бъдат щедри, съчувствителни, да събират за себе си имот, който ще бъде добра основа за в бъдеще, за да се хванат за истинския живот" (ст. 18-19)

б) какво да НЕ правят: "да не високоумстват, нито да се надяват на несигурното богатство, а на Бога" (ст. 17).

5. Обръщение към Тимотей - 
посланието придобива лична форма чрез личностното обръщение към повярвалия
"О, Тимотей" (ст. 20)

а) да пазиш "това, което ти е поверено" (ст. 20).

б) да се отклоняваш "от скверните празнословия и противоречия на лъжливо нареченото знание, на което като се предадоха някои, отклониха се от вярата." (ст. 20-21).

6. Заключение - благословение
"Благодат да бъде с вас."



Няма коментари:

Публикуване на коментар